Δεν υπάρχει μέτρο περιουσίας για τον ανόητο και τιποτένιο άνθρωπο.-ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ


Ετσι λοιπόν, φίλε Χερσία, δεν υπάρχει μέτρο περιουσίας για τον ανόητο και τιποτένιο άνθρωπο.

ΕΠΤΑ ΣΟΦΩΝ ΣΥΜΠΟΣΙΟΝ



Ίσως”, είπε ο Χερσίας, “αλλά μια και η κουβέντα ξαναγύρισε στην οικονομία, ποιος από σας θα μας πει ό,τι απομένει; Θαρρώ πως ό,τι απομένει είναι ο προσδιορισμός κάποιου μέτρου στα αποκτήματα, ώστε να υπάρχει αυτάρκεια και ικανοποιητική ποσότητα”.
Ωστόσο”, είπε ο Κλεόβουλος, “για τους σοφούς ο νόμος έχει προσδιορίσει το μέτρο, όσο για τους χυδαίους, θα σας διηγηθώ ένα παραμύθι που είπε η κόρη μου στον αδελφό της.
Είπε, λοιπόν, πως η Σελήνη ζήτησε από τη μάνα της να της υφάνει φόρεμα στα μέτρα της, και η μάνα της είπε: “Πώς να το υφάνω στα μέτρα σου; Τη μια σε βλέπω ολόκληρη, την άλλη μισή και την τρίτη ακόμη λεπτότερη”. Έτσι λοιπόν, φίλε Χερσία, δεν υπάρχει μέτρο περιουσίας για τον ανόητο και τιποτένιο άνθρωπο. Κάθε φορά είναι διαφορετικός απέναντι στις ανάγκες, ανάλογα με τις επιθυμίες και τα σκαμπανεβάσματα της τύχης. Είναι σαν το σκύλο του Αισώπου, που, όπως λέει ο φίλος μας από δω, τον χειμώνα μαζευόταν και κουλουριαζόταν όσο περισσότερο μπορούσε, επειδή κρύωνε πολύ, κι έβαζε στον νου του να χτίσει σπίτι, αλλά, όταν ξαναρχόταν το καλοκαίρι και ξάπλωνε να κοιμηθεί τεντωμένος, του φαινόταν πως ήταν τόσο μεγάλος που δεν ήταν ούτε απαραίτητο ούτε κι εύκολη δουλειά να χτίσει σπίτι τόσο μεγάλο που να τον χωράει. Ή μήπως δεν βλέπεις, Χερσία” συνέχισε, “αυτούς τους αηδιαστικούς ανθρώπους που τη μια περιορίζονται στα ελάχιστα, θέλοντας να ζήσουν ζωή αυτάρκη και σπαρτιάτικη, και την άλλη πιστεύουν πως, αν δεν έχουν όλα όσα έχουν όλοι οι απλοί πολίτες και οι βασιλιάδες μαζί, θα πεθάνουν από τη στέρηση;”
Καθώς ο Χερσίας έμεινε αμίλητος, πήρε τον λόγο ο Κλεόδωρος και είπε: “Βλέπουμε όμως πως κι εσείς οι σοφοί έχετε με διαφορετικά μέτρα μοιρασμένα τα αποκτήματα ο ένας σε σχέση με τον άλλον”.
Ο Κλεόβουλος απάντησε: “Ναι, γιατί ο νόμος, καλέ μου άνθρωπε, σαν υφαντής, αποδίδει στον καθένα μας το πρέπον και το ανάλογο μέτρο. Κι εσύ, χρησιμοποιώντας την αναλογία ως νόμο, καθορίζεις την τροφή, την αγωγή και τα φάρμακα για τους αρρώστους, χωρίς να δίνεις το ίσο σε όλους αλλά αυτό που πρέπει σε κάθε περίπτωση”.




ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ
ΗΘΙΚΑ
ΤΟΜΟΣ 4
ΕΚΔΟΤΗΣ ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ



Δεν υπάρχουν σχόλια